COVID-19: همراهی در گذر از دوران ابهام

نوع مقاله : مقاله ترویجی

نویسنده

گروه زیست شناسی، دانشکده علوم پایه، موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی آل طه، تهران، ایران

چکیده

شیوع کووید-19 که توسط عامل بیماریزای ویروسی تازه شناخته شده SARS-CoV-2 به وجود آمده، اثر مخربی بر جامعه علمی دارد. ماه هاست که چین در حال مبارزه با این ویروس است و این مبارزه چندین ماهه نشان دهنده آسیب هایی است که تحقیقات جهانی تجربه خواهند کرد.
 

کلیدواژه‌ها

: همراهی در گذر از دوران ابهام

سمیه عرب زاده*

تهران، دانشگاه تهران، دانشکده زیست شناسی، گروه سلولی تکوینی

* مترجم مسئول، پست الکترونیکی: s.arabzadeh@aletaha.ac.ir

 

شیوع کووید-19 که توسط عامل بیماریزای ویروسی تازه شناخته شده SARS-CoV-2 به وجود آمده، اثر مخربی بر جامعه علمی دارد. ماه هاست که چین در حال مبارزه با این ویروس است و این مبارزه چندین ماهه نشان دهنده آسیب هایی است که تحقیقات جهانی تجربه خواهند کرد.

در سراسر دنیا، امکانات آزمایشی اساسا تعطیل شدند. با محدودیت های تحمیل شده در مسافرت جهت جلوگیری از گسترش بیشتر کروناویروس، اعضای آزمایشگاه قادر به ترک کشور خود نبودند. دانشجویان و دانشجویان پسادکتری در برخی نواحی بتدریج در حال بازگشت به پروژه خود هستند. این درحالی است که حداکثر پرسنل درنظر گرفته شده در یک مکان، تعداد افرادی را که به طور همزمان در یک مکان می‌توانند با هم کار کنند محدود شده است. افرادی که به محل کارشان باز می‌گردند، قبل از ورود دوباره به آزمایشگاه، بصورت اجباری به مدت دو هفته در یک هتل کنترل شده قرنطینه می‌شوند. این کاهش سرعت بهره وری نه تنها بر میزان علم بلکه بر گزارشات علمی نیز تأثیر می‌گذارد. در مجله Cell ما با وقفه ای در زمانبندی ثبت و ثبت مجدد پیشنویس مقالات روبرو شدیم.

وقفه در پیشرفت علم در هرکجا، نقطه پسروی علم در همه جای جهان است

از آنجاییکه چین سهم عمده ای در تولید و مباحث علمی دارد، اختلالی که بسیاری از محققین سخت کوش در چین با آن روبرو هستند، به خودی خود یک پسروی قابل توجه برای علم خواهد بود. این واقعیت برای بقیه دنیا باید دلیلی کافی جهت مراقبت، کمک و عملکرد سریع برای جلوگیری از شیوع بیشتر این ویروس باشد. با اینکه برخی از کشورها اقداماتی را انجام دادند ولی به وضوح کارهای بیشتری وجود دارد که ما می‌توانستیم انجام دهیم. وقفه در علم در هرکجا، نقطه پسروی علم در همه جای جهان هست. در واقع موقعیت علم در طی چند ماه گذشته بسیار پیچیده شده است، با این حقیقت که جامعه علمی چینی ها با سایر محققین سراسر دنیا در حال همکاری هستند و دانشجویان و دانشجویان پسادکتری چینی نمایانگر بخش قابل توجهی از اعضای آزمایشگاهی در سطح جهان هستند.

اکنون با گسترش این بیماری همه گیر فراتر از کشور چین، گروه های بیشتری در سراسر جهان در تلاش هستند موتورهای تحقیقاتی را ادامه دهند، به عنوان مثال فاصله گذاری فیزیکی و قرنطینه تصویب شد. مباحث کلامی و انتشار اطلاعات علمی به صورت حضوری متوقف شده است، جلسات علمی در سرتاسر جهان کنسل شده و یا به زمان قابل پیش بینی دیگری موکول شد، همچنین مرزها بسته شده است. دانشمندانی که هنوز قادر به سفر خارج از کشور هستند، بعد از بازگشت به کشور خودشان با قرنطینه 14 روزه روبرو می‌شوند. نگرانی های دیگری فراتر از زنجیره های عرضه تحقیقات در حال به وجود آمدن است و محققین در حال تامین مواردی هستند که به صورت مداوم استفاده می‌شوند، مانند دستکش و ماسک که برای استفاده پزشکی به درستی باید ذخیره شوند. در بسیاری از مناطق تحصیل در تمامی سطوح دچار اختلال شده است، از آنجایی که بیمارستان ها برای بدترین و نگران کننده ترین وضعیت( و اغلب آسیب پذیر) آماده می‌شوند و داوطلبان کارآزمایی های بالینی در خانه مانده اند، تحقیقات بالینی به زمان دیگری موکول شده است.

از نظر ما، اقدامات احتیاطی در چین و سایر جاها، اگرچه برای محققان و موسسات بسیار دشوار است، اما اقداماتی ضروری جهت نجات هرچه بیشتر زندگی پیر و جوان است. در بسیاری از مناطق این محدودیت ها زودتر تصویب شد تا انتشار این ویروس و اثرات طولانی مدت آن را به حداقل برسانند. حتی هم اکنون، در بسیاری از کشورها مخصوصا ایالت آمریکا، نسبت تست Sars-Cov-2 به طور غیر قابل قبولی پایین مانده است. پاسخ های رسمی به این بحران تعیین خواهد کرد تا چه حد جامعه و علم از آن آسیب دیده اند.

جامعه ما، بحران ما

در مجله Cell  و انتشارات Cell فعالیت های ما نیز تحت تاثیر این ویروس قرار گرفته است. مانند بسیاری از شما، تمام سفرهای ما متوقف شده  است. در هر زمانی، به طور معمول ما  ویراستارهایی را در سرتاسر جهان گسترش داده ایم که در کنفرانس ها و جلسات حضوری با نویسندگان و کارشناسان بالقوه شرکت می‌کنند. این یک بخش حیاتی کار ماست، مانند شنیدن پروژه های اولیه و چاپ نشده که منجر به یک ایده جدید می‌شود و ارتباط بین جوامع علمی را گسترش می‌دهد و موجب روبرو شدن با داوران با پتانسیل های جدید می‌شود. مهمتر از همه اینکه جلسات فرصتی است برای دریافت بازخورد، در مورد اینکه چگونه می‌توانیم خدماتی که به جامعه می‌دهیم بهبود ببخشیم. همچنین، ما ویراستارهایی در قرنطینه داریم مثل دکتر Yung Yung ، سردبیر چینی ما در مجله cell. همزمان با تعطیلی مدارس برخی از سردبیران ما در خانه کار می‌کنند و از کودکانشان مراقبت می‌کنند. ما در این مورد هم همراه با شما هستیم.

اما این بیماری همه گیر بر توانایی ما در انتشار علوم مهیج تأثیر نمی گذارد و ما ادامه خواهیم داد و حداکثر تلاش خود را انجام میدهیم تا اطلاعات مهم و موثق و عملیاتی را به جامعه علمی هرچه سریعتر بدون به خطر انداختن کیفیت و پایین آوردن استانداردهای خودمان منتشر کنیم. در عصر گزارشگری سریع، هدف ما کمک به ایجاد اعتبار گزارشات پژوهشی است به طوری که علم تایید شده بتواند به طور مناسب بر تصمیم گیرندگان پزشکی، سیاست های عمومی و افکار عمومی تاثیر بگذارد. با همکاری با محققین و داوران خبره، ما به سرعت در حال به اشتراک گذاری اطلاعاتی هستیم که در مقابله با تئوری های جانبدارانه دروغین و نژادپرستی های بیرون آمده از دل این اطلاعات غلط که در این شرایط بیماری، موضوع مرگ و زندگی است، قرار می‌گیرد.

در این بلاتکلیفی جهانی، دنیا به منظور هدایت راه به دنبال دانشمندان و پرسنل پزشکی است. ضروری است که به عنوان یک اجتماع برای حل مشکلات واحدی که محققین در این دوره با آنها روبرو هستند، با یکدیگر همکاری کنیم. در مجله Cell ما چالش هایی را که دانشمندان با آن روبرو هستند، درک می‌کنیم و پشت صحنه با پشتکار با نویسندگان همکاری می‌کنیم تا راه حل ها را به صورت موردی بیابند. اکنون زمان انعطاف پذیری است و ویراستارهای ما اینجا هستند تا بشنوند و کمک کنند. ما یک هیات تحریریه تمام وقت داریم که در مورد تمام مقالات بحث می‌کنند و تصمیمات اصلی را اتخاذ می‌کنند و همچنین یکسری راه هایی برای کمک به نویسندگان مشتاق وجود دارد. برای مقالات تحت بازنگری، زمانبندی قابل مذاکره و تمدید می‌باشد. اگر درخواست های داوران و ویراستارها غیرمنطقی یا خارج از محدوده مجله به نظر آمد، ما خوشحال می‌شویم که با آنها مذاکره کنیم. در مورد داوران متخصص، ما درک خواهیم کرد که ممکن است شما برای تکمیل ارزیابی های خود به زمان و انعطاف پذیری بیشتری نیاز داشته باشید. لطفا اگر شرایط شما تغییر کرد با ما در ارتباط باشید و فکر نکنید که حتما باید در آن مهلت پیشنهادی، ویراستاری خود را تکمیل کنید.

برای مقالات جدید ارسال شده، محدودیت های قالب بندی (شامل نوع و چارچوب مقاله) هرگز نباید سدی برای ارسال سریع مقاله باشد و همچنین نباید نگرانی هایی چون اندازه مقاله و یا اینکه آیا مقاله شما شبیه فرم مشخص مقالات Cell هست یا خیر، وجود داشته باشد. Cell همیشه برای انتشار مقالات کوتاه و تاثیرگذار در دسترس هست. مخصوصا در این دوره که یافته های جدید با سرعت بالایی در حال استخراج هستند، اگر پیام اصلی مقاله در چند شکل به صورت موثر بیان شود، ما به انتشار آن خوشامد می‌گوییم. نسخه هایی که با مدل سنتی مجله Cell  هماهنگ نیستند، شامل مقالات بالینی، نیز قابل پذیرش هستند. ما شما را به ارسال مقالات در مورد  Covid-19 به یک سرور پیش چاپ ترغیب می‌کنیم. سپس ما می‌توانیم درخواست ها را برای مقالات فوری تطبیق دهیم. برای سرعت بیشتر در روند چاپ، مقالات هم در مجله Cell و هم در مجله دیگری از انتشارات Cell برای بررسی همزمان ارسال می‌شود. اگرچه از نظر ویراستاری مستقل هستند، اما ما روابط کاری قوی را با سایر مجلات حفظ می‌کنیم و بسیاری از نویسندگان با بهره گیری از این سیستم بررسی مجدد و سیستم انتقال داخلی ما زمان ارزشمند خود را حفظ می‌کنند.

بیایید از این شرایط درس بگیریم و به جلو حرکت کنیم

همان طور که دانش علمی و دنیای اطراف ما در حال تغییر

است، ما نیز مایل به ایجاد تغییراتی هستیم. ما وضعیت فعلی را فرصتی برای یادگیری و آمادگی برای اختلالات و بلاتکلیفی های آینده می‌دانیم. ما در حال بهترین استفاده از این تجربه دشوار هستیم با فکر کردن در مورد راه های ممکن برای توسعه کارهای موثرتر و شیوه های بهتر که می‌توانند زمانی که سوال فوری بعدی علم مطرح شد، دوباره گسترش یابد. برای کوتاه مدت ما جلسات حضوری ویراستارها را با مکالمات ویدیویی جایگزین کردیم و از سخنرانان سمپوزیوم سلولی به صورت مجازی میزبانی کردیم. برخی از این شیوه های جدید حداقل در بخشی از کارهای عادی ما، به خصوص در کاهش تاثیری که سفرهای ما بر آب و هوای جهان دارد، می‌توانند گنجانیده شوند. ما خدمت به جامعه را با تجمیع ذهن های برتر کنار یکدیگر برای یافتن راه حل هایی برای نویسندگان، ارتباطات علمی و برای این بیماری همه گیر ادامه خواهیم داد. اگر شما با یک چالش خاص روبرو شده اید، صرفنظر از اینکه منحصر به شرایط شماست یا گسترده تر است، و یا اگر ایده ای در مورد چگونگی پیشرفت فرآیندهای ما دارید، ما مایلیم بدانیم. شما می‌توانید مستقیما به آدرس cellms@cell.com ایمیل ارسال کنید.

بسیار محتمل است که شاید بدترین وضعیت این بیماری همه گیر هنوز نیامده است. امّا ما به عنوان طرفداران علم، همگی می‍توانیم از این وضعیت وخیم نهایت استفاده را ببریم. ممکن است ما نتوانیم جلوی ظهور پاتوژن های خطرناک را بگیریم اما مطمئنا می‌توانیم آگاه تر و آماده تر باشیم. چون جامعه مجبور به مقابله است و به دلیل اهمیت علم و تحقیقاتی که شما با علاقه انجام دادید، ما باید از تداوم و میزان بودجه علمی و صدای قویتر علم در دولت حمایت کنیم. همگی ما باید به طور علنی از افرادی که تلاش خستگی ناپذیری برای مطالعه این ویروس، مقابله با اطلاعات غلط، درمان بیماری، تلاش برای درمان های جدید و واکسن ها انجام می‌دهند، حمایت کنیم. همچنین ما باید از این جدا شدن از روش های معمول زندگی برای ایجاد مکثی در زندگیمان بهره برداری کنیم و با عزیزان خود وقت بگذرانیم، فکر کنیم و دوباره فکر کنیم. مطالعات زیادی نشان می‌دهد که فشار موجب تکامل می‌شود و زمان برای به عقب برگشتن و تامل برای خلاقیت و نوآوری ضروری است. ممکن است شما بخشی از زمان خود را به بازنگری جهت یابی های تحقیق، نوشتن نتایج و یا تحقق ایده ها اختصاص بدهید و یا ممکن است آن را برای بررسی پیشینه تحقیق در نظر بگیرید. اگر چنین کاری را کردید ما مایل هستیم بشنویم.

ما از پس این شرایط سخت بر خواهیم آمد و در انتها قوی‍تر خواهیم شد.

                                              تیم ویراستاری The Cell

https://doi.org/10.1016/j.cell.2020.03.041

این مقاله ترجمه ای است از:

COVID-19: Navigating Uncertainties Together, The Cell Editorial Team, Cell, April 16, 2020 

COVID-19: Navigating Uncertainties Together, The Cell Editorial Team, Cell, April 16, 2020
COVID-19: Navigating Uncertainties Together, The Cell Editorial Team, Cell, April 16, 2020
COVID-19: Navigating Uncertainties Together, The Cell Editorial Team, Cell, April 16, 2020
  • تاریخ دریافت: 17 آبان 1399
  • تاریخ بازنگری: 17 دی 1399
  • تاریخ پذیرش: 17 بهمن 1399