مروری بر بیهوشی و تزریقات در موش آزمایشگاهی

نوع مقاله : مقاله مروری

نویسنده

دانشیار موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، کرج، ایران

چکیده

در تحقیقات علمی، موش آزمایشگاهی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و به عنوان اولین حیوان انتخابی مطرح می‌باشد. موش‌های آزمایشگاهی در مطالعات و تحقیقات بیولوژی، باکتریولوژی، ویرولوژی، فارماکولوژی، فیزیولوژی بیماریها، سلول و سرطان‌شناسی، تغذیه، ژنتیک، تهیه سرم و واکسن، تست فرآورده‌های بیولوژیک، تست فرآورده‌های دارویی، مطالعات روان‌شناسی، آزمایشات رفتاری، تست ناهنجاری‌زایی، تست‌های سم-شناسی، تست مکمل‌های غذایی، تحقیقات فضایی، ایزوتوپ‌ها و مواد رادیو اکتیو و بسیاری از موضوعات دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند. از آنجاکه در بسیاری از آزمایشاتی که بر روی موش های آزمایشگاهی انجام می گیرند، نیاز به بیهوش کردن آنها جهت انواع روش های تزریقات، خونگیری ها، جراحی و ... می باشد، لذا لزوم بکارگیری و استفاده از داروهای مناسب بیهوشی و طریقه استفاده از آنها و معرفی انواع روش های استاندارد تزریقات در این حیوان آزمایشگاهی ضروری به نظر می رسد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

مروری بر بیهوشی و تزریقات در موش آزمایشگاهی

روزبه فلاحی*

کرج، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی

* نویسنده مسئول،  پست الکترونیکی: fallahiroozbeh@gmail.com

چکیده

در تحقیقات علمی، موش آزمایشگاهی از جایگاه ویژه­ای برخوردار است و به عنوان اولین حیوان انتخابی مطرح است. موش­های آزمایشگاهی در مطالعات و تحقیقات بیولوژی، باکتریولوژی، ویرولوژی، فارماکولوژی، فیزیولوژی بیماریها، سلول و  سرطان­شناسی، تغذیه، ژنتیک، تهیه سرم و واکسن، تست فرآورده­های بیولوژیک، تست فرآورده­های دارویی، مطالعات روان­شناسی، آزمایشات رفتاری، تست ناهنجاری­زایی، تست­های سم­شناسی، تست مکمل­های غذایی، تحقیقات فضایی، ایزوتوپ­ها و مواد رادیو اکتیو و بسیاری از موضوعات دیگر مورد استفاده قرار می­گیرند. از آنجاکه در بسیاری از آزمایشاتی که بر روی موش های آزمایشگاهی انجام می گیرند، نیاز به بیهوش کردن آنها جهت انواع روش های تزریقات، خونگیری ها، جراحی و ... است، لذا  لزوم به کارگیری و استفاده از داروهای مناسب بیهوشی و طریقه استفاده از آنها و معرفی انواع روش های استاندارد تزریقات در این حیوان آزمایشگاهی ضروری به نظر می رسد.

کلیدواژگان: بیهوشی، تزریقات، موش آزمایشگاهی

مقدمه

 

حیوانات آزمایشگاهی در زمینه­های مختلف کاربرد داشته و اکنون سالیانه، میلیون­ها سر از این حیوانات در تحقیقات گوناگون نظیر بیولوژی، ایمنی­شناسی، انگل­شناسی، پاتوفیزیولوژی، سرطان، ژنتیک، اختلالات ارثی، تغذیه، بیماری­های عفونی، جراحی تجربی، رادیولوژی، پیوند اعضاء، تعیین اثر داروهای جدید و حتی در کیهان­نوردی و تحقیقات فضایی استفاده می­شوند. به طور کلی از حیوانات آزمایشگاهی به عنوان مدل، در تحقیقات زیست شناسی استفاده می­شود. گرچه از  هر حیوانی، چه اهلی و غیر اهلی در زمینه­های مختلف می­توان استفاده کرد، ولی جوندگان و حیوانات کوچکتر به لحاظ اندازه کوچک و مناسب،  قابلیت تولید مثل بالا،  تعدد انواع،  دستیابی آسان، راحتی کار و احتیاج به فضای کمتر، به مقدار بیشتری نسبت به حیوانات دیگر مورد استفاده قرار می­گیرند. ­موش به تنهایی در حدود 80 %  ­از کل حیوانات آزمایشگاهی مورد استفاده در تحقیقات را به خود اختصاص می­دهد. سالیانه میلیون ها سر موش آزمایشگاهی در تحقیقات گوناگون به مصرف می­رسد. در کار عملی بر روی حیوانات آزمایشگاهی نظیر انجام روش های مختلف تزریقات، خونگیری ها، جراحی و ...  نیاز به بیهوش کردن آنها با استفاده از داروهای مناسب بیهوشی می باشد.  انتخاب و طریقه استفاده از انواع داروها و معرفی انواع روش های استاندارد تزریقات، بر طبق رعایت موارد اصول اخلاق کار با حیوانات آزمایشگاهی از اهمیت زیادی برخوردار می باشد (6-1).

 

ایجاد بیهوشی در موش آزمایشگاهی

 بیهوشی به دو صورت استنشاقی (استفاده از مایعات فرار بیهوش کننده) و تزریقی صورت می­گیرد. در روش استنشاقی، استفاده از هالوتان، متوکسی فلوران، ایزو فلوران، اتر و کلروفرم در محفظه­های شیشه ای و استفاده از آتروپین برای جلوگیری از ترشح بزاق دهان و گرفتگی عضلات معمول است (شکل 1). در بعضی از نژادها بویژه در نرها، کلروفرم آسیب شدید کبدی و کلیوی ایجاد می­کند. برای بی­حسی­های موضعی از ژل­ها و اسپری­ها یا کرم­های بی­حسی لیدوکائین و پروکائین[1]  و بوپیواکائین[2] در محل تزریق استفاده می­شود. برای بیهوشی تزریقی، بسته به مدت زمان مورد نیاز بیهوشی، از دیازپام (5 میلی­گرم به ازاء هر کیلوگرم)، پنتوباربیتال (60-50 میلی­گرم به ازاء هر کیلوگرم)، کتامین هیدروکلراید (75 میلی­گرم به ازاء هر کیلوگرم) همراه با زایلازین (با نام تجارتی رامپون) (10-5 میلی گرم به ازاء هر کیلوگرم) که همگی به صورت داخل صفاقی تجویز می‌شوند استفاده می­گردد و مدت زمان بیهوشی بین 20 تا 60 دقیقه است. در بعضی از منابع مانند کتاب UFAW[3]، دز4 کتامین، 100- 80  میلی گرم به ازاء هر کیلوگرم + زایلازین به مقدار، 10 میلی گرم به ازاء هر کیلوگرم به صورت داخل صفاقی و مدت زمان بیهوشی 30-20 دقیقه  ذکر شده است (1، 4، 6، 7، 8).

 

شکل 1- بیهوشی استنشاقی در موش آزمایشگاهی.

 

 

نکات مهم:

1- قبل از تزریق هر دارو، باید حیوان لحظاتی در محیط آزمایشگاه قرار بگیرد تا دمای آن با دمای محیط یکسان شود.

2- موضع تزریق با پنبه آغشته به الکل 70% ضد عفونی شود.

3- جهت پیشگیری از صدمات بافتی به حیوان، همواره از سرنگ مناسب و یکبار مصرف و سوزن با نمره مورد نظر استفاده شود.

کتامین

برای اولین بار در سال 1970 در گربه استفاده شد. کتامین با جلوگیری از اثر انتقال دهنده عصبی تحریکی گلوتامیت[4] بر گیرنده­های ان- متیل- دی-آسپارتیت[5] اثر بیهوش کنندگی خود را اعمال می­کند. در صورت مصرف آن به تنهایی، احتمال بروز تشنج و صرع، وجود دارد. به همین دلیل معمولاً به صورت ترکیب با دیگر داروهای تضعیف کننده سیستم اعصاب مرکزی به کار برده­ می­شود.کتامین با تحریک اعصاب سمپاتیک، به افزایش ضربان قلب، فشار خون و برون ده قلبی منجر می­شود. کتامین بر خلاف دیگر داروهای بیهوشی، نه تنها شلی عضلانی ایجاد نمی­کند، بلکه توان عضلانی را افزایش می دهد. بی­دردی ناشی از کتامین برای جلوگیری از درد­های احشایی موثر نیست، اما برای تسکین دردهای سطحی، مانند سوختگی، بسیار موثر است. این دارو از جفت می­گذرد و می‌تواند جنین را تضعیف کند. در بیهوشی با کتامین، چشم­ها باز باقی می ماند، لذا استفاده از محلول­های چشمی، برای جلوگیری از خشک شدن سطح قرنیه، ضروری است (1، 4، 6، 8، 9).

زایلازین

زایلازین (رامپون) با تحریک گیرنده­های آلفا 2 آدرنرژیک[6] درسیستم اعصاب مرکزی و به دنبال آن کاهش میزان آزاد شدن نور اپی­نفرین5 در اعصاب، به ایجاد آرام بخشی و بروز خواب آلودگی می­انجامد. دیگر اثرهای این دارو، شامل شلی عضلانی، بی­دردی و استفراغ در گوشتخواران است. این دارو به وسیله کبد متابولیزه و از راه ادرار دفع می­شود (1، 4، 6، 8، 9).

 

تزریقات در موش آزمایشگاهی

روش­های مختلف تزریق در موش آزمایشگاهی عبارت اند از:

تزریق داخل عضلانی (IM)6

پس از مقید کردن حیوان، تزریق در عضله خلفی ران7 صورت می­گیرد. مقدار ماده تزریقی 2/0-1/0 میلی­لیتر و نمره مناسب  سوزن،­ 25-23 می­باشد (شکل 2) (1، 4، 6، 7).

تزریق داخل صفاقی (IP)8

پس از مقید نمودن موش به طوری که شکم حیوان بطرف تزریق کننده و نیز سر حیوان بطرف پایین قرار گیرد، تزریق داخل صفاقی صورت می­گیرد. در این صورت امعاء و احشا بطرف دیافراگم رانده شده و از ناحیه تزریق دور می­شوند. محل تزریق، در طرفین شکم و ترجیحاً طرف چپ و قسمت پایین شکم است که پس از ضدعفونی کردن با الکل­70 % و آسپیره کردن، ماده مورد نظر را باید به آرامی تزریق کرد (شکل­ 3). مقدار ماده مورد نظر 5/1-1 میلی­لیتر و سوزن­ نمره 23، مناسب می­باشد. نحوه و میزان تزریق و استفاده از نمره مناسب سوزن بایستی به دقت رعایت شود. در غیر این صورت صدمات و آسیب­های بافتی در محل تزریق ایجاد می­شود که ممکن است در نتیجه تحقیق تأثیر­گذار باشد (شکل 4).

 

شکل 2- موقعیت آناتومیکی عضله خلفی ران و تزریق در آن. 

 

شکل 3- تزریق داخل صفاقی در موش آزمایشگاهی.

 

اگر در هنگام آسپیره کردن، ماده زرد رنگ دیده شود نشان دهنده، وارد شدن سوزن به مثانه و اگر ماده سبز و یا قهوه­ای رنگ دیده شود نشان­دهنده وارد شدن سوزن به روده­ها می‍باشد که در این صورت سرنگ و سوزن را باید عوض کرده، حتی­الامکان حیوان نیز تعویض شود (1، 3، 4، 6، 7، 10).

تزریق داخل وریدی (IV)[7]

در این حالت بهتر است حیوان در حالت بیهوشی باشد. پس از ضد­عفونی­کردن دم حیوان، تزریق در داخل ورید دم صورت می­گیرد. مقدار ماده مورد نظر 5/0-2/0 میلی­لیتر و نمره مناسب سوزن، 29-27 می­باشد. در صورت تزریق نادرست، محل تزریق متورم و پیستون در سیلندر سرنگ به سختی حرکت می­کند. در صورت درستی کار، ماده مورد نظر براحتی در رگ دم به جریان می­افتد (شکل 5). از ورید صافن جانبی[8] نیز می­توان برای تزریق داخل وریدی استفاده کرد (شکل 6) (1، 4، 6، 7، 11).

تزریق زیرجلدی (SC)[9]

حیوان را به روی شکم قرار داده و پس از ضد عفونی کردن محل تزریق، پوست پشت گردن را بلند کرده و تزریق را انجام می­دهیم (شکل 7). مقدار ماده تزریقی 2/0 میلی­لیتر و سوزن نمره 22، توصیه ­می­شود (1، 4، 6، 7).

تزریق داخل پوستی ([10]ID)

پس از چیدن موی قسمت گردن و یا کمر حیوان، محل تزریق را با پنبه الکل ضد عفونی کرده، سوزن را به صورت مماس با بدن در بین جلد فرو می­بریم. مقدار ماده مورد نظر 1/0 میلی­لیتر و نمره سوزن مناسب، 29-27 می­باشد. در صورت درستی عمل، محل تزریق به اندازه یک عدس متورم می­شود (شکل 8) (1، 4، 6، 7).

تزریق داخل ­مغزی[11]

جهت عبور مواد شیمیایی یا دارویی از سد خونی- مغزی[12] و رساندن مستقیم آنها به سیستم اعصاب مرکزی، از روش تزریق داخل­مغزی استفاده می­شود. این روش بیشتر در موش، رت و جوجه مورد استفاده قرار می­گیرد. در موش و رت در­ نوزادان زیر 3 روز صورت می­گیرد.

 

 

 

    

شکل 4- محل تزریق داخل صفاقی (شکل سمت راست، در حالت طبیعی و قبل از تزریق، شکل وسط هیپرپلازی خفیف سلول­های آماسی در محل تزریق در روش تزریق مناسب، شکل سمت راست،  هیپرپلازی شدید سلول­های آماسی در محل تزریق در روش تزریق نامناسب).

 

 

 

 

شکل 5- تزریق داخل ورید دم موش آزمایشگاهی.

 

 

شکل 6 - موقعیت آناتومیکی ورید صافن جانبی موش آزمایشگاهی.

 

 

شکل 7- تزریق زیر­جلدی در موش آزمایشگاهی.

 

برای انجام این تزریق، سر نوزاد را بین دو انگشت شست و نشانه قرار داده، سوزن با نمره 27 را با زاویه 45 درجه از سمت جلو در منطقه جلویی ملاج [13]وارد مغز می­کنیم. مقدار تزریق نباید بیشتر از 5/0 میلی­لیتر­ باشد. بعد از تزریق، ­نوزاد را به پیش مادر برده و تا یک ساعت باید تحت نظر قرار گیرد. بعضی اوقات مادر آن را قبول نمی­کند و آن را از خود دور می­کند. اگر از محل تزریق، خون آمده باشد، مادر ممکن است نوزاد را کشته، آن را  بخورد. بهتر است برای جلوگیری از صدمات احتمالی و استرس زیاد، قبل از تزریق، نوزاد را بیهوش کرد. برای تزریق به بالغین، به یک فریم جامد با گیره مخصوص نیاز است که سر حیوان در آن قرار می­گیرد و کاملاً بی­حرکت می­شود (شکل 9). گرچه می­توان بدون فریم نیز تزریق را انجام داد (شکل 10)، بیهوشی نیز لازم می­باشد.

 

 

شکل 8- تزریق داخل پوستی در موش آزمایشگاهی.

 

 

 

شکل 9- تزریق داخل مغزی در موش آزمایشگاهی بالغ، با استفاده از فریم.

 

شکل 10- تزریق داخل­مغزی در موش آزمایشگاهی بالغ، بدون استفاده از فریم.

 

حجم تزریق نباید بیشتر از 2 % حجم مغز باشد. تزریق باید به آرامی صورت گیرد (1، 4، 6، 7).

در نوزادان، تزریق در منطقه تالامیک[14] نیمکره­های مغزی صورت می­گیرد. خطوط زیگزاگ اتصال بین استخوانی در زیر پوست مشخص می­باشند (شکل 11، ­A). خطوط زیگزاگ میانی و افقی را مشخص نموده و نقطه تزریق را که در حد واسط آنها می­باشد علامت­گذاری کرده و سوزن را وارد می­کنیم (شکل 11 ،A  و B) (1،  7). می‌توان برای مشخص کردن نقطه تزریق، از محل تلاقی خطوط زیگزاگ میانی و کورونال[15] نیز استفاده نمود که به این محل برگما[16] می­گویند. پس از تعیین نقطه برگما، مناسب ترین نقطه تزریق، 1 میلی­متر در قسمت خلفی و 2 میلی­متر در قسمت جانبی آن می­باشد (در شکل 12 با علامت + مشخص شده است) (1،  7). عمق فرو بردن سوزن در مغز نباید از 5/1 میلی­متر بیشتر باشد. در غیر این صورت صدمات وارده بسیار بیشتر می­باشد. می‌توان با یک تکه فوم (یونولیت)­ که بر روی سوزن نصب می­شود، اندازه 5/1­ میلی­متر را برای سوزن ثابت و تنظیم کرد (شکل 13) (1،  7).

تزریق داخل بالشتک کف پا[17] و قاعده دم

جهت جذب آهسته بعضی از آنتی ژن­ها، تزریق در داخل بالشتک کف پا و یا در قاعده دم صورت می­گیرد. در جوندگان برای مدل آزمایشگاهی آرتریت موضعی یا عمومی، تزریق ادجوانت کامل فروند[18] در داخل بالشتک کف پا و یا در قاعده دم صورت می­گیرد (شکل­های 14 و 15). حیوان مبتلا به آرتریت بایستی در بستری نرم قرار گیرد و آب و غذای آن در داخل قفس و جلوی حیوان ریخته شود تا مجبور به حرکت نباشد (1،  4،  5،  11). باید توجه داشت که در تمام این تزریقات، بهتر است که حیوان بیهوش باشد و آسپیره کردن قبل از تزریق ضروری است (1، 4، 6، 7).

 

 

 

شکل 11- محل تزریق داخل­مغزی در نوزاد موش آزمایشگاهی.

 

        

 

 

     شکل 12- محل تزریق داخل­مغزی در نوزاد موش آزمایشگاهی.

 

شکل 13- تنظیم میزان عمق تزریق سوزن با استفاده از یونولیت.

 

 

 

 

شکل 14- شکل سمت راست:آرتریت ایجاد شده در بالشتک کف­پای موش آزمایشگاهی شکل سمت چپ: حالت طبیعی.

 

 

 

 

 

شکل 15- تزریق در قاعده دم موش آزمایشگاهی.

 

 

 

[1] Procaine

[2] Bupivacaine          

[3] Universities Federation for Animal Welfare                                                                                                                                                              5 Norepinephrine

[4] Glutamate                                                                                                                                                                                                                                                                                                              6 Intramuscular injection

[5] N-Methyl-D-Aspartate                                                                                                                                                                                                                                                            7 Caudal thigh muscle

[6] α2 adrenergic                                                                                                                                                                                                                                                                                          8 Intraperitoneal injection

[7] Intravenous injection

[8] Lateral saphenous vein

[9] Subcutaneous injection

[10] Intradermal injection

[11] Intracranial injection

[12] Blood-Brain Barrier

[13] Fontanelle

[14] Thalamic

[15] Coronal

[16] Bregma

[17] Footpad

[18] Freund’s Complete Adjuant

  1. فلاحی، ر؛ منصوری، م. ع. (1394). بیولوژی، پرورش، بیماریها و اصول کار کردن با حیوانات آزمایشگاهی. انتشارات موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی.

 

  1. Bannerman, R. Hematology. In: Foster, H., Small, D., and Fox, J.G. The Mouse in Biomedical Research. Volume III. Academic Press, New York, NY. 1983.
  2. Barthold, S.W., Griffey, S.M. and Percy, D.H. Pathology of laboratory rodents and rabbits, 4th ed. Wiley Blackwell. 2016.
  3. Danneman, P.J., Suckow, M.A. and Brayton, C. The Laboratory Mouse, 2nd ed. CRC Press. 2012.
  4. Ethics of research involving animals. Published by Nuffield Council on Bioethics, 28 Bedford Square London, WC1B 3JS. 2005.
  5. UFAW Handbook on the Care and Management of Laboratory and Other Research Animals, 8th ed. Wiley-Blackwell. 2010.
  6. Cunliffe-Beamer, T. Biomethodology and Surgical Techniques. In: Foster, H., Small, D., and Fox, J.G., eds. The Mouse in Biomedical Research, Volume III. Academic Press, New York. 1983.
  7. Fish, R.R., Danneman, P.J., Brown, M. and Karas, A. Anesthesia and Analgesia in Laboratory Animals, 2nd ed. American College of Laboratory Animal Medicine. 2008.
  8. Fox, J., Barthold, S, Davisson M., Newcomer, C. Quimby, F. and Smith, A. The mouse in biomedical research, 2nd ed. American College of Laboratory Animal Medicine. 2007.
  9. Percy, D.H., Barthold, S.W. Pathology of Laboratory Rodents and Rabbits, Iowa State University Press. 2007.
  10. Hem, A., Smith, A.J., Solberget, P. Saphenous vein puncture for blood sampling of the mouse, rat, hamster, gerbil, guinea pig, ferret and mink. Lab Anim, 1998. 32(4): p. 364-367.
  • تاریخ دریافت: 21 اردیبهشت 1401
  • تاریخ بازنگری: 15 دی 1401
  • تاریخ پذیرش: 15 دی 1401