اهداف آموزشی زیست شناسی در دوره های پیش از دانشگاه در ژاپن

نویسنده

پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری

چکیده

ژاپن کشوری است که گرچه در قاره آسیا قرار گرفته ولی با بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی در حوزه علم و فناوری رقابت نزدیک دارد. ریشه این رقابت در آموزش و پرورش این کشور نهفته است. در این کشور راهبری آموزش از مهد کودک تا آخرین مراحل آموزش عالی در یک وزارتخانه قرار دارد و لذا جدایی در سیاست گذاری های کلان و خرد در آموزش متوسطه و آموزش عالی وجود ندارد. ژاپن از سالها قبل، سیستم شش- سه- سه را برای آموزش متوسطه خود انتخاب کرده است. در این مقاله دوره متوسطه اول، دوره متوسطه دوم، و آموزش عالی غیر دانشگاهی که شامل کالج های جوانان، کالج های تکنولوژی، کالج های آموزش ویژه، و تربیت معلم است مورد بررسی قرار گرفته است. دروس و واحد های دوره های متوسطه اول، دوره متوسطه دوم نشان از تفاوت بسیار زیاد آموزش و پرورش در این کشور در مقایسه با کشورمان دارد. یکی از این موارد آموزش زیست شناسی است. با توجه به حجم زیاد مطالب و نیاز به معرفی کامل آموزش در دوره های پیش از دانشگاه در ژاپن، تصمیم گرفته شد تا بخش عمومی آموزش و پرورش در ژاپن در این مقاله و بخش منحصر به آموزش زیست شناسی در این کشور در شماره بعدی منتشر گردد. این مقاله حاوی نکات درس آموزی از آموزش و پرورش در کشوری است که بر هویت ملی خود تاکید زیادی دارد و بر همین اساس توانسته علاوه بر رشد در فناوری، صنعت و اقتصاد از سال 2000 میلادی بیش از 14 برنده حایزه نوبل را به جهان معرفی کند.

کلیدواژه‌ها

اهداف آموزشی زیست شناسی در دوره های پیش از دانشگاه در ژاپن، دکتر سید مهدی سیدی، تهران، پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری
اهداف آموزشی زیست شناسی در دوره های پیش از دانشگاه در ژاپن، دکتر سید مهدی سیدی، تهران، پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری
اهداف آموزشی زیست شناسی در دوره های پیش از دانشگاه در ژاپن، دکتر سید مهدی سیدی، تهران، پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری
دوره 2، شماره 3.4
1397
صفحه 25-32
  • تاریخ دریافت: 02 بهمن 1396
  • تاریخ بازنگری: 02 مرداد 1398
  • تاریخ پذیرش: 02 مرداد 1398