معرفی کتاب

نوع مقاله : معرفی پیشرفتهای جدید زیست شناسی

نویسنده

دانشگاه خوارزمی

چکیده

#چکیده ندارد#

کلیدواژه‌ها

هزار مغز، نظریه جدیدی برای هوش

تألیف: جف هاکینز

ترجمۀ: قاسم کیانی

سال چاپ: 1400

انتشارات: مازیار

 

کتاب هزار مغز، نظریه جدیدی برای هوش نوشته جف هاکینز به ترجمه قاسم کیانی مقدم از انتشارات مازیار در سال جاری منتشر شده است. کتاب به کار مغز می پردازد و اینکه مجموعه سلولهای آن چگونه چیزی به عنوان هوش ،که هنوز چون معما می ماند، را پدید می آورد.الگوبرداری هایی که در ابداع هوش مصنوعی کاربرد دارند.

نویسنده کتاب، جف هاکینز، بنیانگذار شرکت نومنتا برای پژوهش علوم اعصاب و نیز موسسه علوم اعصاب رد وود است  که پژوهشهایی در مورد نوقشر مغز و نظریه های کلان مغز دارد. وی عضو فرهنگستان ملی مهندسی و صاحب تالیفات پرفروشی است. در این اثر جف هاکینز نظریه ای از هوش ارائه می دهد که به درک ما از مغز و نیز آینده هوش مصنوعی کمک می کند و دیدگاه ما را از این قلمرو نوظهور، که سیطره آن بر زندگی امروز و فردای ما آشکار است، متحول می سازد. هوش پدیده ای پیچیده است که همچنان مورد مطالعه متخصصین مغز و اعصاب است و الگوبرداری از کار آن تحت لوای هوش مصنوعی بی شک بسیار سخت و پیچیده است. بخش نخست این اثر به نظریه هزا رمغز می پردازد، اینکه "وقتی فکر می کنید در سرتان چه می گذرد و باهوش بودن جه معنایی دارد". در بخش دوم هوش ماشینی و تحولات ناشی از آن در سده بیست و یکم مورد توجه است، اینکه هوش مصنوعی امروزه جندان هم با هوش نیست و برای ساختن ماشین های واقعا هوشمند چه باید کرد. و اینکه نگرانی واقعی نه تسلط هوش ماشینی بلکه نحوه استفاده ار آن توسط انسانهاست که خطر اصلی به شمار می رود. در بخش سوم کتاب به موقعیت انسان از دیدگاه مغز اختصاص دارد و اینکه مدل مغز از جهان در ذهن ما مدلی از خود ماست و اینکه این مدل مغزی خودساخته می تواند درست نباشد. در این بخش تصریح می شود که ترک و حذف باورهای نادرست کاری دشوار بوده، و ترکیب این باورها با هیجانات بدوی ما تهدیدی برای بقای بلند مدت ماست.

در فصل های نهائی کتاب نویسنده به تفاوت های بین انتخاب های های مبتنی بر ساخت زیست شناختی (حاصل وجود زیستی و مبتنی بر کارکردهای ژنی به عنوان ارگانیسم بیولوژیک)  و ساخت مبتنی بر گونه ای باهوش ( وَرای وجود زیستی و برمبنای هوش منحصر به وجود انسانی که به آن شهرت داریم) می پردازد. اینکه در تعارضات بین خودِ زیستی با رفتارهای بدوی و خودِ برآمده از هوش و دانش و فناوری- و هوش مصنوعی- چه انتخاب و روش هایی برای حفظ و بقای زندگی در پیش بگیریم از نظرپردازهای  هیجان انگیز هزارمغز است.

برای دیدن و خرید این اثر و اثار دیگر انتشارات مازیار می‍توانید به وبگاه این انتشاراتی پرسابقه به آدرس www.mazyarpub.ir مراجعه  کنید.  

 

اخلاق در فناوری شبیه سازی انسان

تألیف جان وودوارد

ترجمه سید محمد هادی رضوی

سال چاپ: 1398

انتشارات: جهاد دانشگاهی

 

کتاب حاضر مقوله شبیه سازی را از جنبه های مختلف علم اخلاق مورد توجه قرار داده است و می‌تواند آغاز مناسبی برای محققان و دانشجویان باشد که به مباحث اخلاق در حوزه فناوری، به ویژه فناوری شبیه سازی علاقه دارند. این کتاب 12 فصل دارد. اخلاق در باب فناوری شبیه‌سازی انسانی، شبیه سازی تولید مثل اخلاقی است، شبیه سازی تولید مثل غیر اخلاقی است، شبیه سازی درمانی می تواند جان انسانها را نجات دهد، شبیه سازی درمانی غیر اخلاقی است، شبیه سازی انسان غیر قابل اجتناب است، شبیه سازی انسان ها شاید غیرممکن باشد، تمامی روش‌های شبیه‌سازی انسان غیر اخلاقی است و باید ممنوع شود، شبیه سازی انسان نشان دهنده نبود احترام به طبیعت است، شبیه‌سازی انسانی غیر ضروری است، شبیه‌سازی انسانی منجر به باز تعریف مفهوم خانواده خواهد شد، بحث شبیه‌سازی انسان از دو جانب صدمه دیده است؛ اغراق و داستان‌های علمی و تخیلی عناوین فصل های این کتاب است.

 

 

فارماکولوژی آبزیان

تألیف: برناردو بالدیسروتو، راجر سی مان چونگ، فرد اس.بی.کیبنگ

ترجمه: حسین مومنی، علی طاهری میرقائد، معصومه بشیری

سال چاپ: 1400

انتشارات: دانشگاه تهران

در این کتاب مطالبی درباره‌ی مقدمه‌ای بر کالبدشناسی و فیزیولوژی گونه‌های جانوری مهم آبزیان در آبزی‌پروری مقدمه کلی بر فارماکولوژی آبزیان عوامل ضدمیکروبی عوامل ضدانگل دستکاری جنسی و کمک به تخم‌ریزی ضد دردی، بیهوشی و یوتانایز در حیوانات آبزی بازگو گردیده است.

 

 

هزار مغز، نظریه جدیدی برای هوش، تألیف: جف هاکینز، ترجمۀ: قاسم کیانی، سال چاپ: 1400، انتشارات: مازیار
هزار مغز، نظریه جدیدی برای هوش، تألیف: جف هاکینز، ترجمۀ: قاسم کیانی، سال چاپ: 1400، انتشارات: مازیار
هزار مغز، نظریه جدیدی برای هوش، تألیف: جف هاکینز، ترجمۀ: قاسم کیانی، سال چاپ: 1400، انتشارات: مازیار
  • تاریخ دریافت: 08 فروردین 1401
  • تاریخ پذیرش: 08 فروردین 1401