@article { author = {عطاریان, رضا and بنی رضی, سعیده}, title = {انگیخته‌آموزی اصطلاحات علمی و ضرورت تدوین اصطلاح‌آموزهای تحلیلی، همراه با ذکر یک نمونۀ کاربردی}, journal = {مجله زیست شناسی ایران}, volume = {3}, number = {6}, pages = {25-36}, year = {2020}, publisher = {انجمن زیست شناسی ایران}, issn = {2008-9406}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {هدف از به­ کارگیری روش انگیخته ­آموزی اصطلاحات علمی آن است که به جای برقراری ارتباط بین کلیت یک تعریف و کلیت اصطلاح مرتبط با آن (انگیختگی نشانه به نشانه)**، با رویکردی تقلیل ­گرا ابتدا به تجزیۀ اصطلاحات و تعاریف­ به واحد­های تشکیل ­دهندۀ آن­ها یعنی تک واژها و مؤلفه ­های معنایی پرداخته و سپس ارتباط منطقی مابین هر یک از تک واژها با مؤلفه ­های معنایی مربوطه تبیین گردد (انگیختگی معنایی). بدین ترتیب نه تنها یادگیری مفاهیم علمی و تعاریف و اصطلاحات وابسته به آن­ها به شکلی مؤثرتر و منسجم­تر انجام می­ گیرد، بلکه استمرار در به ­کارگیری این شیوۀ اصطلاح ­آموزی می ­تواند از طریق تقویت تفکر زایا، آمادگی ذهنی ویژه ­ای در افراد پدید آورد که قادر به درک اصطلاحات علمی جدید با ساختار صرفی-معنایی مشابه با آموخته ­های قبلی باشند (رویکرد مفهوم ­مقصد) و در مواجهه با مفاهیم نو نیز بتوانند دست به اصطلاح ­سازی بزنند (رویکرد اصطلاح­ مقصد).}, keywords = {اصطلاحات علمی,انگیختگی اصطلاح شناختی,انگیختگی معنایی,انگیختگی نشانه به نشانه}, url = {https://www.ijbio.ir/article_1838.html}, eprint = {https://www.ijbio.ir/article_1838_6bdf5e25cfffed43c1d41ad741a581aa.pdf} }