کمک به دانش آموزان برای توسعه سواد علمی

نویسنده

دانشگاه تهران

چکیده

خواندن، نوشتن و ارتباط گفتاری تمرین های جدی و حساس با سوادی برای شرکت در یک جامعه جهانی هستند. در زمینه کاوش علمی، تمرین های با سوادی با توانایی بخشی در دست و پنجه نرم کردن با ایده ها، به اشتراک گذاشتن افکار، غنا بخشیدن به درک و حل مشکلات به نوآموزان کمک می کنند. در این مقاله، ما پنج ویژگی آموزشی در برنامه درسی را که می توانند در توسعه سواد در زمینه علم به دانش آموزان کمک کنند، پیشنهاد می کنیم: 1) پیوند زدن ایده های جدید با دانش و تجارب پیشین؛ 2) لحاظ کردن یادگیری با سوال های با معنی در زندگی دانش آموزان؛ 3) مرتبط کردن چند ارائه؛ 4) فراهم کردن فرصت برای دانش آموزان جهت استفاده از ایده های علم؛ و 5) کمک کردن به دانش آموزان برای درگیری در گفتگو های علمی. این پنج ویژگی توانایی دانش آموزان برای خواندن، نوشتن و برقراری ارتباط درباره علم را افزایش می دهد تا آن ها بتوانند در تمام طول زندگی خود به کاوش بپردازند. تحقیق روشمند برای پاسخ به پرسش های با معنی درباره پدیده های طبیعی و شرح و بسط توضیحات بر پایه شواهد اساس کاوش علمی را تشکیل می دهد. در کلاس های درسی که به چنین کاوش هایی اهمیت می دهند، تمرین های پایه با سوادی مانند خواندن، نوشتن و گفتگو برای درک ایده های اصلی علم ضروری هستند.

کلیدواژه‌ها

  1. National Research Council Notional Science Education Standards (National Academy Press, Washington, DC, 1986).
  2. D. Hammer, R. Russ, R. E. Scherr, J. Mikeska, in Teaching Scienti l ey: kecommendations for Research and Application, R. A Duschl, R. E. Grandy, Eds. (Sense Publishers, Rotterdam, Netherlands, 2014), pp. 138-156.
  3. American Association for the Advancement of Science Science for all Americans: Project 2061 (Oxford Univ. Press, New York, 1990).
  4. D. Bransford, A. L Brown, R. R. Cocking, Eus, How People Learn: Brain, Mind, Experience and School (National Academy Press, Washington, DC, 1999).
  5. R. E. Vager, in Crossing Borders in Literacy and Sefence Instruction, E. W. Saul, Ed. (International Reading Assocation, Arlington, VA, 2004), pp. 95-108.
  6. S. Kesidou, 1 E. Roseman J. Res. Sci. Teoch 39, 522 (2002).
  7. L. fa. Sutherland, Elem. Sch), 109, 162 (2008).
  8. Y. Shwartz, A. Weizman, D. Fortus, J. Krajok B. Reiser, Fem. Sch. 109, 199 (2008).
  9. J. Krajcik, B. J. Reiser, L. M. Sutherland, D. Fortus, Investigating and Questioning Our World through Science and Technology (Regents of the Univ. of Michigan, Ann Arbor, M., 2008).
  10. P. Blumenfeld, T. Kempler, 1. krajcik, in the Cambridge Handbook of the Learning Sciences, R. K. Sawyer, Ed. (Cambridge Univ. Press, New York, 2006), pp. 475-489.
  11. S. Magnusson, A S. Palinsar, Theory Proct. 34, 43 (1995).
  12. G. Ivey, Reod. Res. Q. 34, 172 (1999).
  13. E. FOX Rev. Educ. Res. 79, 197 (2009).
  14. G N. Cerverti, P. O. Pearson, M. A. Bravo, J. Barber, in Linking Science and Literacy in the X-& Classroom National Science Teachers Association, Washington, DC, 2006), pp. 221-244.
  15. S. P. Norris, L M. Phillips, Sa. Educ. 87, 224 (2003).
  16. R. F. Larch, E. P.Lorch, W. E. Inman, J. Educ Psychol. 85, 281 (1993).
  17. R E. Mayer, Adultimedia Learning (Cambridge Ur. Press, New York, ed. 2, 2009).
  18. J. Lemke, in Handbook of Literocy and Technology Transform s in Post-Typographic Morld, O. Renlong, L. Labbo, M.Kiefer, Eds. Erlbaum, Hillsdale, NJ, 1998). pp. 283-302.
  19. M. C. Linn, B.-5. Elyon, in tiondbook of Educational Psychology, P. A Alexander, P. H. Winne, Eds. (Erlbaum, Mahwah, N, ed. 2, 2006), pp. 511-544.
  20. H. Lee, AL C. linn, K. Varma, D. L. Liu, J. Res. Sci Teoch. 47, 71 (2010).
  21. J. P. Gee, Social Linguistics and LiteraciesIdeology in scourses Falmer, Bristol, PA, 1996).
  22. J. L. Lemke, forking Science: Language, Leoming and Values (Alex. Norwood, N), 1990).
  23. R. A. Dusche, H. A Schweingruber A Souse, Toking Srence to School in and Teaching Science in Groces

X-8 (National Academies Press. Washington, DC 2007).

  1. L. M. Sutherland, K. L. McNeill, J. Krajcik, K. Colson, in linking Science and Literacy in the K-8 ClassrooT (National Science Teachers Association, Washington, DC, 2006), pp. 163-181.
  2. K. L. McNeill, 1. Krajak, Leom. Sci. 18, 416 (2009).
  3. K L nucleil, J. Krajcik, in Thinking with Dota: The Proceedings of the 33rd Comegie Symposium on Cognition, it Lovett, P. Shah, Eds. (Enbaum, Watwah, NI, 2007), pp. 233-265.
  4. J. Wellington, l. Osborne Longoge and Literacy in Sciene Education Open Univ. Press, Philadelphia, PA, (2001).
  5. The opinions expressed are those of the authors. The work was partially funded by grants from the NSF (ESI 0439252 and ES 0439494).
دوره 2، شماره 3.4
1397
صفحه 59-65
  • تاریخ دریافت: 07 بهمن 1396
  • تاریخ بازنگری: 12 آذر 1396
  • تاریخ پذیرش: 12 آذر 1396